Tichá voda? - 5. díl

Odesláno od dne v Seriál

     Pokud jste dívku odhadovali na typ temperamentu SP „Hráč“ (konkrétně ESFP), trefili jste se. Díky vrozenému nastavení mozku je klíčovou potřebou tohoto typu „svoboda jednat, reagovat bez přípravy na to, co se právě děje, využít aktuální příležitost“. Pro naplňování této potřeby má tento typ přirozené vlohy pro tzv. „situační myšlení“. Nejlépe ze všech typů „přečtou“ aktuální situaci, vzhledem k ní vyhodnotí, co dělat, a na základě toho akčně jednají. Velkou váhu v tu chvíli nedávají osvědčeným postupům z minulosti ani dlouhodobým následkům v budoucnosti. Nejlépe ze všech typů se proto přizpůsobují tomu, co situace vyžaduje, řeší krize, hasí požáry. 

     Jejich zaměření na současnou realitu jim zároveň brání učit se něco, v čem nevidí bezprostřední užitečnost. Když se tedy ptají: „Proč se to mám učit, k čemu to budu potřebovat?“, odpověď „to se ti bude hodit na vysoké škole,“ nebo „to je prostě pro život důležité,“ jejich motivaci k učení nezvýší. Stejně tak běžný způsob výuky, který je postaven na učení se faktům a teorii bez možnosti být při učení aktivní a aplikovat naučené ihned do praxe je pro ně nevyhovující. Pouhý výklad, bez možnosti diskutovat a ideálně rovnou zkoušet praktické využití, naprosto míjí nejen jejich vrozené potřeby, ale především cesty, kterými je jejich mozek schopen efektivně se učit.  
     Otec Hanky byl typ temperamentu „Strážce“ (konkrétně ISTJ). Klíčovou potřebou tohoto typu je stabilita a zodpovědné plnění povinností. To vyžadují od sebe i od lidí okolí, očekávají cílevědomost, ochotu podřizovat se požadavkům a dodržování pravidel. Hanka však vzhledem ke svému nastavení mozku potřebám potřebovala akci, vzrušení a dobrodružství, které vyhledávala v partě starších kamarádů, když se jí ho v rodině ani ve škole nedostávalo.

Co byste v tomto případě doporučili Hance a co jejímu otci?

Jak si myslíte, že to celé dopadlo?

0

Komentáře