Puberta a spánek

Odesláno od dne v Články

     Víte, co by byl pro naše dospívající ten nejlepší vánoční dárek? Pravidelný a dostatečný spánek. I kdyby to šlo zařídit, oni by to pochopitelně neocenili a povětšinou doufají, že pod stromečkem naleznou nějakého digitálního kamaráda, který jim jejich spánek bude spíše narušovat. Ale kdyby věděli, co všechno nedostatek spánku v dospívání způsobuje, třeba by si dali říct. 
     Jako dítě jsem nerozuměla tomu, proč se před spaním mají počítat ovce. Připadalo mi to nudné a stereotypní. V pubertě jsem se nejednou k tomuto způsobu, jak uklidnit „rozjetou“ mysl a usnout, ráda uchýlila. A jakkoliv se snažím ve svém zralém věku nespavosti co nejvíce předcházet, občas se k vyvolávání představy ovcí přecházejících po mostku na druhou stranu potoka vrátím i dneska. 
K čemu je spánek v dospívání tolik potřebný? 
     Mozek potřebuje čas a energii, aby mohl vybrat nejdůležitější informace a konsolidoval je v podobě vzpomínek. Potřebuje projít vše, co jsme se za den naučili a dozvěděli, vytřídit to a zapomenout nepodstatné. A zatímco les stačí prořezávat jednou za pět až deset let, mozek to musí dělat každou noc. To samozřejmě dělá v každém věku. Jenže v období dospívání je mozek mnohem více excitovaný než mozek dospělého. A při množství informací, které naše děti během dne přijmou, vzniká doslova o synaptický prales plný nepodstatných informací, ve kterém se bez pravidelného intenzivního zásahu motorovou pilou začnou brzy ztrácet. 

Kolik potřebují spát?
     Když jsem na semináři pro rodiče dospívajících  položila tuto otázku, odpovědi se pohybovaly v rozmezí od 6 do 10 hodin. Nejnovější výzkumy mozku v dospívání ukazují, že průměrný dospívající potřebuje pro svůj zdravý vývoj 9 a ¼ hodiny spánku. Pouze 15 % dospívajících v USA to splňuje, většina spí méně než 6,5 hodiny. Pozorujíc svou dceru a diskutujíc s mnoha rodiči na toto téma soudím, že v Čechách to nebude jiné. Proč spí tak málo?  
     Vědci zjistili, že kolem 10. až 12. roku se biologické hodiny posunou dopředu: melatonin (hormon důležitý pro spánek) se v mozku dospívajících začne vylučovat o dvě hodiny později než u dospělých, zůstává ale v oběhu déle. Rodiče jdou spát, dítě je stále plné energie. Začátek vyučování se však neposunul. Takže kromě toho, že ráno nemohou vstát a dlouhodobě spí o 2 – 3 hodiny méně, než by potřebovali, nejsou po ránu ve škole vůbec efektivní. 
     V USA zkoušeli v mnoha školách odložit začátek vyučování o hodinu, někde alespoň odsunuli zkoušení a písemky na desátou. A světe div se, docházka do školy se zvýšila, studijní výkony i výsledky ve standardizovaných testech se zlepšily a ubylo depresí. Když jsem si uvědomila, že moje dcera má v kvintě gymnázia matematiku každý den první hodinu (a z toho dvakrát nultou), začalo mi být paní profesorky opravdu líto. 
A ještě k tomu ta technika!
     Kvůli dívání se na podsvícený displej se snižuje produkce melatoninu o 22 %. Nejen u dospívajících. Ale právě u nich to znamená zkrácení spánku o další půlhodinu. A nejde jen o techniku, ale také o obsah, který přináší. Do poslední chvíle jede mozek na plný výkon. A zatěžuje jej především komunikace s vrstevníky, která s sebou přináší silnou emoční odezvu, doznívající v mozku a těle ještě dlouho do noci. 
Nejsou všichni stejní
     Možná máte doma puberťáka a tyto změny u něj nepozorujete. Všichni dospívající samozřejmě nejsou stejní. I usínání může souviset s primárním nastavením našeho mozku (typem osobnosti). Některé děti od mala vyžadují pravidelný režim spánku, samy si o něj říkají. Jsou to především děti s dominantními introvertními smysly SI, které citlivost na signály vlastního těla a potřeba stability a řádu, vede k dodržování režimu, i když my rodiče na něm nijak nelpíme. Viděla jsem několik dětí, které si v batolecím věku pravidelně kolem osmé hodiny samy říkaly o to, že už chtějí jít do postýlky, a dokonce do ní samy šly. A u některých to přetrvává i v pubertě. „Kde jsem jako rodič udělala chybu?“, mohla bych se ptát, kdybych neznala Teorii typů a neuměla si tudíž vysvětlit, jak je možné, že všechny moje děti bylo od mala tak těžké večer do postele zahnat. Ty dvě starší s dominantním NE měly evidentně pocit, že jim něco důležitého uteče, když budou provozovat tak nudnou a nepodnětnou činnost, jako je spánek. Ta nejmladší zase měla díky své dominantní introvertní intuici (NI) tak složité a často nepříjemné představy, že ačkoliv toužila po vlastním pokoji, pro účely usínání se jí dva sourozenci ve stejné místnosti velmi hodili. I tak usínala často později než oni. Ještě v sekundě gymnázia, kdy už dávno měla svůj pokoj, potřebovala světlo na chodbě a otevřené dveře, a i tak mě často večer nebo v noci navštěvovala, že se v pokoji sama bojí. 
Lze přes individuální rozdíly něco doporučit všem?
     Bylo by ideální, kdyby se dospívající hodinu (ale raději dvě) před spaním věnovali činnostem bez digitálních technologií. Kdyby chodili každý den spát přibližně ve stejnou dobu a respektovali, že postel má sloužit pouze ke spánku, nikoliv k jídlu, sledování televize atd. Podle výzkumů by významně ubylo impulsivity, náladovosti, problémů se soustředěním, také sebepoškozování nebo poruch příjmu potravy. Zlepšila by se kreativita a schopnost řešit problémy. A jestli nic z toho není pro vaše dospívající dostatečný důvod, tak bych měla ještě jeden. Nedostatek spánku u dospívajících zhoršuje akné. To by mohlo zabrat, ne? 

Informace o vývoji mozku v dospívání jsem čerpala mimo jiné z knihy „Mozek teenagera“ od Frances E. Jensenové. 

 

0

Komentáře

  • Zuzana Trojanová středa, 14 prosinec 2016

    Ahoj, Šárko,

    díky za článek, ačkoliv děti mají do puberty ještě daleko, zvědavě jsem přečetla. A nestačím se divit. To, že jsem se sama v pokoji bála, viděla všude každý stín a máma dodnes vzpomíná, jak mě nechali asi ve 13ti letech samotnou doma večer a když se v noci vrátili, svítilo se v celém bytě a já spala u ní v posteli, to souvisí s mým Ni??? No tak to by mě teda nenapadlo! :-) Dodneška špatně usínám sama v bytě, ale to už se teď naštěstí tak často nestává. Ale je fajn, že jsem normální, jenom Ni :-)

    Zuzka

  • Chcete-li psát komentáře, je třeba se přihlásit.