Vypadá jako ADHD, ale není
Porucha pozornosti, impulsivita a hyperaktivita? Typické znaky dítěte s ADHD. Některé děti se ale projevují podobně, i když tuto poruchu nemají. Už C. G. Jung popsal rozdíly ve vrozeném nastavení našich mozků, Teorie typů pak popisuje, co to znamená pro naše potřeby. Ty totiž NEJSOU STEJNÉ. Jen si to málo uvědomujeme a mylně si určité chování vykládáme jako projev ADHD nebo prostě zlobení.
Porucha pozornosti patřící k ADHD nebo superschopnost?
Zdá se vám, že má vaše dítě problémy se soustředěním? Že ho snadno něco vyruší a odvede od toho, co právě dělá? Nemusí se jednat o poruchu pozornosti. Naopak, možná máte dítě se superschopností – vnímat svými smysly vše tak detailně a intenzivně, že mu nic neunikne. Dítě, které přijímá informace skrze tzv. extravertní smysly (tj. jeden ze čtyř způsobu příjmu informací, které se liší tím, zda dáváme přednost realitě či představám a možnostem, současnosti, minulosti nebo budoucnosti).
A nejde jenom o zrak a sluch, zvýšená citlivost se týká i jejich těla: „Nela (4 roky) se sama obléká, ale dost věcí jí vadí: příliš úzké nebo široké nohavice, výrazné prošití výstřihu, roláky. Dokáže se kvůli tomu dostat do hysterického záchvatu.“
Okolní podněty také vytrhávají tyto děti z činnosti, kterou právě dělají. „Při psaní domácích úkolů má Vítek (9 let) rád klid, nechce, aby se u něj mluvilo, ruší ho to, nedokáže nevnímat okolí, když pracuje.“ Ve třídě takové děti většinou jako první vyskočí, aby zvedly tužku, která spadla kamarádovi. Nereagovat na okolní podněty, zaměřit zpět svou pozornost k tomu, co právě dělají (zejména pokud je to moc nebaví), je stojí velké úsilí a budou se to muset celý život učit.
A tak zatímco jiné děti musíte vytrhávat z vnitřního světa, aby vás vnímaly, tyhle naopak vnímají kromě vás také všechno kolem – a to je mnohdy mnohem zajímavější. Je dobré si ale uvědomit, že tyhle děti dělají to nejlepší, co mohou – neustále trénují své smysly, aby svět vnímaly nejen intenzivně, ale všímaly si stále více detailů a stále lépe rozlišovaly i ty nejjemnější nuance barev, tvarů, vůní, chutí apod. Pokud jim to umožníme, jednou z nich možná budou ti nejlepší degustátoři, fotografové či designéři.
Zbrklost nebo „síla přítomného okamžiku“?
„Franta (6 let) často něco udělá a nepřemýšlí o důsledcích. Když něco provede, většinou nedokáže paní učitelce vysvětlit, proč.“
Frantovy smysly neustále skenují, co se děje „teď a tady“. Ponoření do přítomné chvíle však může působit problém zapamatovat si přesně to, co se před nedávnem odehrálo a domýšlet následky.
Dospělí nicméně očekávají, že dítě v mladším školním věku už bude schopno plánovat, předvídat důsledky svého chování a poučit se z minulosti. Některé děti to zvládají, ale pro děti s touto preferencí je to velmi obtížné. A tak často slyší: „měl bys víc přemýšlet“ nebo „kolikrát už jsem ti to říkala!“ Jenže i dodržovat pravidla a dohody nedává těmto dětem tak úplně smysl – jak může to, co se minule dohodlo, pořád ještě platit, když „včera je včera, dnes je dnes“ a všechno kolem se pořád mění?
Paradoxem je, že mnoho nás dospělých se dnes snaží naučit „užívat si sílu přítomného okamžiku“ – přesně to, co se děti s preferencí extravertních smyslu (Se) snažíme od mala odnaučit. Přitom bychom nemuseli chodit na semináře, číst knihy.. nejlepší učitele mají mnozí z nás doma.
Hyperaktivita nebo jen potřeba akce?
„Co to je za zábavu, sedět!“ říká Prokop mamince, která večer v počítači třídí fotky. Vyjadřuje tím svou klíčovou potřebu akce „teď a tady“. Tu si můžeme nesprávně interpretovat jako hyperaktivitu. To ale rozhodně není totéž.
Děti s preferencí extravertních smyslů (Se) nejsou nemocné. Jen je jejich mozek od narození nastaven tak, že rychle reaguje na fyzické impulsy jejich těla a na podněty, které atakují jejich smysly. Ony ale musí ve škole většinu doby jenom sedět a mlčet. A to je stojí velké úsilí.
„Fanda (6 let) se při hodině vrtí na židli a má potřebu mluvit s kamarády či vymýšlet nějaké akce, které jsou pro něj zábavné.“
Na rozdíl od dětí s ADHD se však tyto děti dokáží soustředit dlouho – pokud se mohou pohybovat a zaměstnávat své smysly (věci si sami zkoušet, ne si o nich jenom povídat, vidět obrázky, nejenom číst text apod.).
Potřebu akce „teď a tady“ má až 40 % lidí v populaci, ti dospělí si buď vybrali akční zaměstnání nebo se už částečně naučili její uspokojení odložit na vhodnější dobu. Sezení na celodenním semináři může být ale i pro ně nad jejich síly. Jako pro dvě paní učitelky, které se už nemohly dočkat, až se po jeho skončení půjdou projít do parku. Ani to však nestačilo uspokojit jejich potřebu akce, takže se po příchodu na hotel se slovy „Kdo tam bude dřív“ jedna rozběhla do schodů, zatímco druhá horečně mačkala tlačítko výtahu 🙂
Je škoda, že takových učitelek je v našich školách poměrně málo – možná by ubylo nálepek hyperaktivity a diagnóz ADHD 🙂
Co dělat, když dítě neposlouchá , jak reagovat v období vzdoru a celkově více o dětech, které vypadají jako by měly ADHD, ale jedná se u nich pouze o projev jejich typu osobnosti, dočtete v knize Nejsou stejné
Víťa
Děkuju za článek!
Dana
Skvělé informace.
Díky za ně, Dany.
Kateřina
Výborné vysvětlení, máme přesně takového vnoučka 5let a úplně to na něj sedí. Děkuji Katka
Jakub
No parádně to na mě sedí
Markéta
Dobrý den,
můj syn má ADHD několikrát denně se z ničeho nic rozbrečí a neví proč. Poradíte mi?
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, to já bohužel nemohu vědět. Děti s ADHD mají citlivější nervovou soustavu, zároveň ale půjde asi o kombinaci s určitým typem osobnosti. Radit je těžké, když ho vůbec neznám. Určitě bych se na něj za to nezlobila, nezpochybňovala to, že pláče, nesnažila se to rychle ukončit, ale řekla mu, že vidíte, že ho něco rozrušilo, a že ho můžete obejmout (ale to bych mu nenutila, pokud nechce). A že je to v pořádku, když potřebuje plakat. Naučí se to regulovat později, neměl by si připadat, že je divný, že ještě svůj pláč nedokáže ovládat.
Lukáš
Otázka bude co je spouštěč. Třeba to dělá C-PTSD (post-traumatická stresová porucha) možná ve spojení s Aspergerovým syndromem. Třetina autistických dětí s Aspergerovým syndromem má i ADHD. C-PTSD, ADHD i Aspergerův syndrom mohou být přítomny zároveň.
Pokud, ale nechcete slyšet, že by to mohl být i autismus. Tak pak Vám nemusí být pomoci.
Rodiče zpravidla nechtějí slyšet ani slovo o autismu, který je dědičný a špatně se diagnostikuje, protože by se museli podívat na sebe, na své rodiče, blízké příbuzné z rodokmenu a přiznat si pravdu, kterou nechtějí slyšet.
Jitka
Dobrý den začal poprvé chlapec chodit do školky a vždy ráno pláče že tam není sním maminka ale po chvilce jsi začne hrad a zniceho nic strká do děti a je mu to vysvětleno že to nemá dělat i sám řekne titi ale stejně to potom znovu udělá a ještě se směje tomu chlapci je 3.5roku už nevím jak mu to znovu říct že se to nedělá a to mu říkám pořád dokola a on se začne v stekat . Můžete mi prosím poradit jak to vyřešit
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, u některých dětí adaptace trvá delší dobu. Strkání do dětí je u některých typů dětí ještě taky v tomto věku normální – teprve se učí, jak s dětmi navazovat kontakt, jak říkat, co mu vadí nebo že si s nimi třeba chce hrát. Potřebuje vědět, že se to nedělá, zároveň slyšet, co může udělat jiného, když něco od dítěte potřebuje. A vztekání ve 3,5 roku je úplně normální, s tím se musíte smířit. Šára
Michaela
Dobrý den,
je možné že klinický psycholog diagnostikuje ADHD chybně a jedná se tedy jen o specifický typ v rámci vrozeného nastavení mozku? Může to něčemu uškodit? Protože většinou se ze strany psychologa jedná o rady v přístupu k dítěti, aby se mu lépe dařilo. Je možné, že tyto rady by byly v souladu s přístupem Teorie typů?
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, diagnostika ADHD je velmi složitá záležitost. Podle projevů chování může psycholog stanovit diagnózu ADHD u dítěte například SP typu, protože projevy chování (impulsivita, nepozornost atd.) jsou podobné. Rozdíl je v tom, že SP dítě se soutředit a mít vytrvalost dokáže, pokud má naplněny své vrozené potřeby. Co se týká impulsivity, tak hodně záleží na věku – i SP dítě se naučí ovládat a regulovat své chování, ale o trochu později než jiné typy. Zároveň ale jiný typ osobnosti může mít ADHD. Pak mu naopak jeho typ osobnosti může pomáhat projevy ADHD regulovat. A co se týká rad – hrozně záleží na tom, jaké rady to budou a o jaký typ osobnosti se bude jednat.
Kateřina
Dobrý den. Pro mě opravdu zajímavý článek a vytisknu ho učitelce a ředitelce naší ZŠ. Syn 8 třída má ADHD s poruchou pozornosti. Úleva 2stupně. Učitelky s ním bohužel neumí absolutně pracovat. Vždy má vyznamenání, ale v hodinách je strašně neposedný, vyrušuje. Několikrát sem jim ve škole říkala když mají různé projektové dny aby spolužákům udělali osvětu kdo jsou děti s ADHD. Marně. Denně poznámky. Jen dva učitelé se s nim naučili pracovat?. A já se ptám: dá se dítě s ADHD vyléčit? Protože, třídní syna mi na třídních schůzkách řekla: ptosimvás zbavte ho te hyperaktivity. Jak? Já jí mám celý život. Přišla mi zpráva zda je medikovaný.? Může nás vůbec učitel nutit k medikaci? Doma se synem umíme pracovat je bez problémů. Stačí ho jen něčim zaujmout. To bohužel ve škole umi pouze dva pedagogové. Krásný večer
Petra
Dobrý den, v odpovědi na dotaz paní Šárky (10.10.2022) je užit termín „SP dítě“. Co to znamená? Náš syn se umí a dokáže dobře soustředit, ale má problémy s výbuchy vzteku, někdy bez nám zjevné příčiny. Ráda bych ho nechala vyšetřit – kde je ideální začít? Napadá mě pedagogicko-psychologická poradna nebo existuje nějaké specializované pracoviště na ADD? Jsme z Prahy. Děkuji.
Šárka z Teorie Typu
SP dítě je zkratka pro jeden ze čtyř typů temperamentu – viz článek zde https://www.teorietypu.cz/vrozene-potreby-sp-deti/. Co se týká vyšetření, tak určitě PPP. Šárka
Katka
Dobrý den mohu mít dotaz mám dceru 2 roky a je strašně živá a neposedi mohlo by to být náznak ADHD už v tomto věku a zároveň vše zkoumá a všude leze nebo se to postupem věku zklidní děkuji za odpověď
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, v tomto věku nemusí být „hyperaktivita“ ještě známka ADHD, ale klidně projev nějakého typu osobnosti – nejvíce SP děti se právě takto projevují, někdy i ENTJ… Doporučuji si přečíst knihu Milovat nestačí – https://www.teorietypu.cz/kniha-milovat-nestaci/. Jsou tam popisy vrozených potřeb 4 základních typů (to vám může rozdíly osvětlit …) a také vývojové kapitoly – o tom, co je důležité pro dané vývojové období, batolecí období (které se týká vaší dcery), je zpracované velmi podrobně. Šárka Miková
Míša
Dobrý den, píšete o tom, že dítě s tímto typem osobnosti vydrží soustředit pozornost. Syn umí být velmi soustředěný (s ALBI tužkou vydrží klidně 2 hodiny, u Lega taky, různé hlavolamy…) zkrátka, když ho to baví a jak říká „má v těle vybité baterky“, tak u těchto činnosti vydrží. Nicméně má dny, kdy jedna velmi impulsivně a opravdu nedomýšlí důsledky (např. Dnes mi na kole ujel z lesa, jel přes vesnici až domů. Podle toho, co říká, ho prostě strhla ta jízda. Když jsem za ním doběhla, vůbec nechápal, proč jsem na něj křičela. Nechápal, že něco udělal špatně a přitom s ním o tom mluvíme každou chvíli a zdálo se, že už toku rozumí). Chci se zeptat, jestli to může být jeho typem osobnosti? A existuje způsob, jak v tom mít jistotu?
Hezký večer.
Míša
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, může to být typem osobnosti – zaměření na přítomný okamžik, zejména, když je naplno v akci tělo a smysly, může „odpojit“ racionální mozek, který by synovi normálně dal stopku, že tohle ne, protože je na to určité pravidlo. Tyhle děti to nedělají naschvál, prostě přijde impuls a ony si nemohou pomoct. Záleží samozřejmě, který z typů osobnosti je – SP typy, o kterých píšu v článku, mají 4 podtypy a dva z nich jsou introvertní – přirozeně se přepínají do svého vnitřního světa a okolní impulsy je tolik nevyrušují => dokáží se delší dobu soustředit. Chtělo by to zkusit určit typ jeho osobnosti – doporučuji v mé nové knize Milovat nestačí si přečíst jednak kapitolu o vrozených potřebách a pak čtyři kapitoly v druhé části knihy – o typech ISTP, ESTP, ISFP a ESFP. Jestli vám z některého typu bude většina sedět, mohlo by to tak být. Šárka
Michaela L.
Dobrý den, můj syn 6 let, když musí dělat něco, co mu jde hůře a nevyniká v tom, tak se nesoustředí. U nás je to zrovna nácvik grafomotoriky, kde má větší mezery a hůř tedy kreslí postavu, kterou po něm u zápisu chtějí. Již od malička pokud ho činnost nebaví, tak např. kouká na písmenka na zdi a snaží se je naučit nebo si počítá, kolik čeho je atd. nebo nad něčím přemýšlí. Může to být porucha pozornosti? Pokud je to činnost, co ho baví např. matematika, počítá do 100 a přes 100, sčítá, někdy odčítání, chce násobit…tak u toho vydrží i přes hodinu a to mi přijde dost na 6. leté dítě.
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, to nemusí být vůbec porucha pozornosti. Ale nemohu to posuzovat, dítě neznám. Nicméně pomohlo by vám asi, kdybyste se pokusila určit jeho typ osobnosti pomocí knihy Milovat nestačí. Pak by bylo zřejmější, proč se nesoustředí.
Nikol
Krásný den,mám syna 3letého. U ničeho nevydrží všude musí být a všechno mít. Psycholog nám řekl že je ADHD (ale nemáme to papírově potvrzené). Ale máme měsíc období vzteku. Nikdo mu nic nedělá sám od sebe si lehne na zem a začne mit hysterický záchvat nejde ho utíšít. Se vším Tříska,hlavou Tříska o zem.Psycholog nám akorát řekl že ho máme utíšít jenže jak? Když se nenechá. Obávám se spíš toho že není ADHD ale něco s autistou. Nemáte prosím nějakou radu jak tohle zvládnout? Děkuji moc
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, může to být ADHD, může to být autismus… ale taky nemusí. Je třeba počkat a vidět, jestli z toho vyroste – jestli je to jen silnější projev batolecího období nebo opravdu nějaká vývojová porucha. Měli byste mu zabránit, aby sobě nebo okolí ubližoval. Doporučuji podívat se na webináře „Co dělat, když se vzteká“ a „Období vzdoru“, které naleznete v Klubu Teorie typů. Je to placená sekce, ale můžete si zaplatit členství na měsíc a pak to zrušit -a podívat se jen na ty dva webináře. Třeba vám to pomůže. Šárka
Michaela
Dobrý večer, mám doma přesně takového chlapce, jako je Franta z článku. Také je mu 6let a právě nastoupil do 1.tridy. Dnes mi paní učitelka sdělila pro mě absolutně šokující informace, a to, že přemýšlí o tom, že by ho vrátila zpět do školky. Prý mám dát souhlas, aby mohl být ve výuce přítomen školní psycholog. Přemýšlím, že bych ale radši, kdyby tam byl psycholog nestranný(školní by jistě nešel proti kolegyni), a že bych mu nechala udělat nějaký test na poruchu pozornosti. Přitom syn rád čte, písmenka se mu nepletou a na kluka i krásně píše. A když se učíme doma, tak nespěchá a soustředí se hezky, prostě ho to baví. Jenže…. prý se jí zdá dětinský, při hodinách mu trvá přesunout se od jedné aktivity ke druhé, resp. jiní žáci mají už otevřené učebnice a on stále dopisuje něco v sešitě. Při výkladu nevnímá, hraje si s tužkou, klepe si nohama, kouká z okna, nebo mluví na spolužáka v lavici. Když se ho zeptá, neví, která bije. Jinak mi třídní píše vzkazy typu, nemá hadřík na tabulku, nemá lepidlo, nemá druhou tužku. Přitom má vše v košíčku v lavici, jen se stačí podívat. On si nepamatuje, že to tam má, pravda…ale ona by se podle mě měla aspon podívat, než napíše poznámku. Myslela jsem, že učitelky prvňáčků by minimálně ze začátku měly děti podporovat a suplovat jim takzvaně maminky. Mě připadá, že se spíš chce zbavit pro ni nejnáročnějšího žáka, aniž by vůbec něco zkusila,když už po měsíci dělá tak radikální závěry. Jinak ve třídě jich je 20 tak si nemyslím, že trocha individuálnějšího přístupu by ji nějak víc zdržela. To že mu musím doma vše opakovat 5x než něco udělá, a že je opravdu popichovač, to nepopírám, ale učivo mu jde výborně a dodnes jsem netušila, že je něco špatně…ale návrat do školky?? To snad nemůže být pro psychiku dítěte nikdy dobrá varianta. Prosím o radu jak postupovat. Děkuji
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, omlouvám se, přehlédla jsem váš komentář a mezitím se situace už asi vyvinula. Těžko se mi na to reaguje, když syna vůbec neznám. Roli hraje hrozně moc faktorů. Tak jestli už se něco posunulo, klidně napište. Šárka
Eliška Župková
Zdravím, díky za zajímavé podněty. Akorát pozor na to, i děti s ADHD a zejména ADD zvládají na určité činnosti tzv. hyperfocus, soustředit se nad míru na jednu věc, která je hodně zajímá.
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, ano, máte pravdu… a zároveň různé jiné typy dětí mohou mít ADHD, nejen ty SP typu, se kterými si je často pleteme. Děti určitých typů se mnohem dříve než jiné naučí seberegulaci a sebeřízení, takže i když mají ADHD, lépe se zvládnou soustředit i zaměřovat pozornost. A naopak SP dítě (zejména ESFP a ESTP), které má zároveň ADHD, to mívá těžké, protože hyperaktivitu a impulsivitu podmíněnou ADHD mají doprovázenou ještě přirozenou potřebou všechno vnímat a na vše reagovat.