Blog
Období vzdoru
I když čekáte, že období vzdoru přijde, stejně vás projevy dítěte a vaše vlastní reakce překvapí. Nemá cenu si vyčítat, že se nám nedaří tyhle situace ustát. Málokterý rodič dokáže zůstat trpělivý, když stokrát za den slyší „Já chci!“, „Já nechci!“, „Já sám!“ nebo „To je moje!“ Málokterý udrží své vlastní emoce na uzdě, když… Číst dál
Prokrastinace = šetrné nakládání s naší energií
Každý z nás někdy odkládá úkoly. Lišíme se v tom, proč to děláme. Je za tím rozdílné vrozené nastavení našich mozků - odkládáme to, co nás nebaví a vyčerpává. Šetříme tím energii. A to není vždycky špatně. … Číst dál
Styly učení u různých typů dětí
Chcete, aby se vaše dítě dobře a rádo učilo? Různé děti mají různé styly učení - odhalte, jaký má vaše dítě. Zjistěte, co ho motivuje a jak mu dávat zpětnou vazbu. Učení doma i ve škole bude snazší a dítě bude moci lépe rozvíjet svůj potenciál. … Číst dál
Když dítě neposlouchá
Bez NE se ve výchově neobejdeme. Co ale dělat, když dítě neposlouchá? Je přece potřeba dětem vymezovat hranice. Zastavit ho, když zatím samo nedokáže vyhodnotit situaci. Je také důležité, aby dítě získávalo zkušenost s tím, jaké chování je nebezpečné, a dostávalo zpětnou vazbu, co je druhým nepříjemné nebo jim ubližuje – nejlépe přímo od dotčené osoby.… Číst dál
Kam se ztrácí motivace k učení?
Motivace k učení je dětem přirozená už od narození. Nikdo jim nemusí říkat, aby se učily nové dovednosti, dělají to neustále. Nepotřebují za to být odměňovány a chváleny – poznávání světa je jejich přirozenou potřebou. Otázka by tedy neměla znít „jak motivovat děti k učení“, ale jak zařídit, aby se vnitřní motivace k učení a poznávání světa… Číst dál
Školní zralost a osobnost dítěte
Co zahrnuje školní zralost? Je vaše dítě nezralé nebo je takový typ osobnosti? Je emoční či sociální nezralost důvod pro odklad? … Číst dál
Je Montessori pro každé dítě?
Montessori pedagogika zdůrazňuje autonomii dítěte a individuální přístup. Vychází přitom z vývojových potřeb daného věku. Bohužel některým Montessori učitelům může unikat fakt, že děti stejného věku nejsou stejné. A příliš rigidní Montessori přístup může některé typy dětí dokonce omezovat ve vývoji. Je Montessori tedy vhodné pro každé dítě? A pokud ano, za jakých podmínek? Dneska… Číst dál
Dětem chybí kamarádi – pandemie jako demoverze digitálního dětství
Že dětem chybí kamarádi, teď řeší snad úplně každý. Je to jeden z hlavních argumentů, proč otevírat školy. Pravdou je, že v posledních letech byla škola (a jeden či dva kroužky) pro mnoho dětí jediným místem, kde se s kamarády fyzicky potkávali. Zbytek času s nimi trávili virtuálně. Je paradoxní, jak moc nás dopady izolace na psychiku dětí dneska… Číst dál
Dítě se vzteká!
Dítě se vzteká. Kde se vztek bere? Proč se vztekají různé typy dětí? Jak můžeme dětem pomoci naučit se vztek zvládat? … Číst dál
5 rad pro výchovu „idealistických“ dětí (NF typů)
Vtahují nás do světa krásnějšího a barvitějšího než je ten, který vidíme kolem sebe. Zaměřují naši pozornost na pocity a vztahy a svými emocemi dávají zpětnou vazbu na naše necitlivé chování. Touží být vnímány jako součást skupiny, ale zároveň oceňovány jako jedinečné lidské bytosti. To jsou děti s potřebami HLUBŠÍ SMYSL, JEDINEČNOST A HARMONIE. „Měla jsem… Číst dál