Kroužky? Zohledněte typ osobnosti dítěte
Vybíráte kroužky pro dítě? Zohledněte jeho typ jeho osobnosti. Pravděpodobnost, že se v kroužku bude dítěti líbit a zároveň ho bude rozvíjet, se výrazně zvýší. Zároveň vám to pomůže správně se rozhodovat, když dítě už po první návštěvě nebo v průběhu roku odmítne do kroužku chodit. Je dobré chvíli počkat nebo docházku raději hned ukončit, abychom dítěti neubližovali?
Velmi nápomocné v takových situacích je, když známe typ osobnosti dítěte. I v kroužku je totiž důležité, aby mělo dítě naplněné tzv. vrozené potřeby, ve kterých se jednotlivé typy osobnosti liší. Zjednodušeně můžeme 16 osobností dle Teorie typů shluknout do 4 skupin právě podle vrozených potřeb.
Zohledněte typ osobnosti dítěte
Typy s vrozenými potřebami teď a tady, svoboda a okamžitý dopad (tzv. SP typy) potřebují mít v rámci kroužku určitou míru volnosti, pohybu a prostor pro zapojení všech smyslů. Jsou to skvělí parťáci, kteří se nadchnou pro každou legraci a dobrodružství, ale nevyhovují jim statické činnosti a organizace, kterou má pevně v rukou autorita.
Dětem s vrozenými potřebami stabilita, předvídatelnost a spolehlivost (tzv. SJ typy) naopak vyhovuje, když má vedoucí kroužku organizaci pevně v rukou a přesně vědí, co se očekává. Vadí jim, pokud je vedení kroužku příliš chaotické, nedodržují se pravidla a stanovené časy.
Dětem s vrozenými potřebami rozumět a prověřovat, kompetentnost a zdokonalování (tzv. NT typy) vyhovuje, když jsou činnosti v kroužku pro ně určitou výzvou. Takovou, kterou jsou schopny zvládnout, aby si mohly potvrzovat, jak jsou kompetentní a schopné. Vyhovuje jim, když jsou v kroužku se staršími dětmi, které pro ně mohou být zdrojem nových informací i inspirací k rozvoji nových dovedností. Vadí jim ale, pokud je vedoucí kroužku v jejich očích nekompetentní, tj. neumí děti motivovat a není znalý ve svém oboru. Nejhorší ale je, pokud vedoucí kroužku dítě kritizuje nebo podceňuje schopnosti tím, že mu až příliš pomáhá a nenechá ho, aby si na věci přicházelo samo.
Pro děti s vrozenými potřebami hlubší smysl, jedinečnost a harmonie (tzv. NF typy) je v kroužku důležitá atmosféra přijetí, kdy cítí, že jsou pro vedoucího něčím jedineční, že si k nim vytvoří osobní vztah. Důležité také je, aby vedl děti ke spolupráci, nikoliv přehnanému soupeření, a aby měly děti možnost uplatnit svou kreativitu.
Kolik kroužků pro dítě?
Měli brát v úvahu, že určité typy osobnosti mohou být z dopoledne ve škole, kde musí fungovat v rámci určitých pravidel a řádu, a zároveň být v kontaktu s velkým množstvím lidí, velmi vyčerpané a odpoledne v družině tuto sociální únavu neodstraní, právě naopak. Pokud má takové dítě ještě z družiny pokračovat v kroužku, může být extrémně přetížené. Nemůžeme přitom vycházet ze zkušeností se starším sourozencem nebo dítětem kamarádky. Určité typy dětí interakce s jinými dětmi a spousta nových podnětů nabíjí a několik kroužků týdně v pohodě zvládají.
Když chybí nestrukturovaný čas
To, co ale může chybět každému dítěti, je nestrukturovaný, neorganizovaný čas, ve kterém „nic nemusí“. Potřeba takového času je velmi individuální, ale určitě alespoň dvě odpoledne v týdnu jsou důležitá a k tomu volná sobota nebo neděle. Právě o víkendu ale mají někteří rodiče pocit, že je potřeba zažívat něco společně jako rodina, a plánují různé výlety, návštěvy muzeí nebo příbuzných, případně děti, které dělají nějaký organizovaný sport, mívají o víkendu zápasy či závody. I když takové aktivity dítě baví, neorganizovaný čas, kdy mohou zůstat do oběda v pyžamu, jen tak lelkovat nebo si hrát si volně hrát podle vlastní volby, jim velmi chybí pro regeneraci jejich mozku.
Nechce v kroužku pokračovat už po první návštěvě?
Samostatnou kapitolou je počáteční adaptace v kroužku. Mnohé děti si na nové prostředí a nové lidi déle zvykají a mohou mít tendenci raději „utéct“, než by se s nepříjemnými pocity učily vyrovnávat. Je na nás rodičích, abychom v tom dítě nenechali samotné. Abychom mu poskytli podporu – dopředu jsme se snažili zjistit maximum informací, které dítě uklidní, aby alespoň částečně vědělo, do čeho jde. Případně na první schůzce byli s ním.
Určitě ale není dobré docházku dítěte do kroužku ukončit při prvním náznaku nespokojenosi. Dítě se potřebuje učit zvládat i frustrace a pracovat se svými negativními emocemi. Je ale otázka, kdy je stres, který přitom prožívá, na takové úrovni, že zvyšuje odolnost dítěte, a když už tomu tak není. To je velmi individuální, záleží na věku dítěte a především na typu jeho osobnosti.
Co když chce dítě ukončit kroužek v průběhu roku?
Může se samozřejmě stát, že se nepříjemné pocity objeví až později – třeba se ukáže, že děti se k sobě nechovají hezky, což může některé děti trápit a z kroužku chtějí odejít. Jedná-li se o sportovní kroužek, může se ukázat, že dítěti nevyhovuje přístup trenéra, který je například příliš drsný. Může se ale taky ukázat, že dítěti nevyhovuje kolektivní sport a lepší bude individuální, nebo naopak.
Pokud chce dítě z kroužku odejít, je potřeba nejprve citlivě zjistit proč. Ne dítě přesvědčovat, ale v klidu, bez vlastních emocí a tlaku nechat dítě mluvit, co mu na kroužku vadí. Žádný z důvodů nerozporovat, ale spíš se dál doptávat, abychom odhalili skutečný důvod. Zároveň ale musíme brát vážně to, že pro některé děti je velmi obtížné své pocity popisovat, takže je možné je navádět otázkami, ovšem ne tak, abychom je manipulovali k nám vyhovující odpovědi.
Pokud není důvod pro odchod z kroužku nějak závažný – a to je potřeba vyhodnotit velmi individuálně – můžeme trvat na tom, že se dítě rozhodlo do kroužku chodit, takže to zkusí vydržet alespoň do pololetí, protože kroužky nejsou zadarmo. To může ale fungovat až u starších dětí, které jsme opravdu nechali o docházce do kroužku rozhodnout, ideálně po té, co si kroužek vyzkoušely, protože jinak nemohly vědět, do čeho jdou a zda jim kroužek bude vyhovovat.
Kroužky? Pozor na dospělé
Ne, nechci hrozit tím, že cestou na kroužek potká dítě člověka, který mu bude nabízet drogy. Chci mluvit o dospělých, kteří kroužek vedou. Je určitě dobré, když dítě získává zkušenosti s různými typy osobnosti, ale může se stát, že mu vedoucí opravdu typologicky nesedne a je to pro dítě skutečně vážný důvod v kroužku nepokračovat. Stres, který dítě přitom prožívá, už nebude zvyšovat jeho odolnost, ale jeho schopnost se s náročnými situacemi vypořádat dostane vážné trhliny.
Nemusí být přitom vůbec snadné pochopit, proč přístup vedoucího kroužku vašemu dítěti nesedí. Pokud jsme jiný typ než dítě, mohou být pro nás jeho argumenty těžko pochopitelné. Dítě pak není stresované jen přístupem vedoucího. Mnohem horší jsou pocity zklamání a křivdy, když jeho důvodům, proč v kroužku nepokračovat, nerozumíme, nebo je přímo zpochybňujeme. Pocit nepochopení a nepřijetí pak může dlouhodobě narušovat sebehodnotu dítěte.
Chcete-li uvedeným rizikům předejít, určete si svůj typ temperamentu a zjistěte, jak fungují jiné typy. Více se o tom dozvíte zde.
Komentáře k článku