Nepřeceňujme vysvědčení
Už brzy přinesou školáci domů vysvědčení. Je dobré za něj děti odměnit nebo v případě špatného hodnocení potrestat? A co je důležitějšího než vysvědčení jednou za půl roku? Čtěte dál a dozvíte se víc.
Proč děti vlastně dostávají vysvědčení? Tento list papíru shrnuje, jaké výkony dítě podávalo a jak se snažilo v průběhu jednoho pololetí. Jenže mnohem důležitější je, jak se s hodnocením pracuje v průběhu školního roku. Optimální je, pokud dítě získává od učitele zpětnou vazbu průběžně a srozumitelně během celého pololetí. Nemělo by chybět ani doporučení, co by mohlo zlepšit. V ideálním případě by dítě mělo mít možnost své učení ovlivňovat – co a jak se bude učit – a své pokroky samo vyhodnocovat. To všechno totiž přispívá k tzv. vnitřnímu pocitu kontroly, což je klíčové jak pro vnitřní motivaci k učení, tak pro prevenci stresu z učení.
Omezte kontrolu, nabízejte podporu
O prospěch dítěte bychom se my rodiče v ideálním případě měli zajímat v průběhu celého roku. Dnes má většina škol elektronické systémy, které to umožňují. Vysvědčení by nás pak nemělo nijak překvapit. Důležité ale je mluvit o škole a učení se samotným dítětem průběžně po celý rok.
Rodič by ale neměl svého potomka kontrolovat. Dítě samo by mělo cítit odpovědnost za své učení. Maminky a tatínkové by měli dát svému potomkovi najevo, že mu na něm záleží a že má jejich podporu.
„Rád ti pomůžu, aby se ti v učení dařilo. Je to ale tvoje zodpovědnost a já tě nebudu do ničeho tlačit jenom proto, že to chci já.“
Zkusme tedy zapomenout na věty vyjadřující kontrolu („Jak to, že sis ještě neudělal domácí úkol!“), ale raději nabízejme podporu, např. s vysvětlením zadání nebo řešením úkolu. Odpovědnost je ale stále na dítěti – ono se rozhoduje, jestli pomoc přijme. Jedná se o přístup, který zvyšuje tzv. vnitřní pocit kontroly, který úzce souvisí s vnitřní motivací. Více se o tomto přístupu a také rodičovských obavách, která mu stojí v cestě, dočtete zde.
Nebude si chtít ublížit?
Dle údajů Linky bezpečí z posledních let naštěstí klesá počet dětí, které volají kvůli vysvědčení. Co je ovšem jisté, je fakt, že si kvůli vysvědčení nebude chtít ublížit dítě mající zdravou sebehodnotu a dlouhodobě dobrý vztah s rodiči.
Dítě může mít narušenou sebehodnotu například proto, že se od mala cítí nepochopené, příp. rodiče na něj mají vysoké nároky, ale zároveň mu nedávají podporu při učení. Kvůli tomu nezná své silné stránky, nezvládá emoce a není odolné, aby se dokázalo vyrovnat s neúspěchy a překážkami. A to je mnohem větší problém než to, že nemá na vysvědčení z pohledu rodičů ideální známky.
Trestat za špatné vysvědčení? Raději pátrejte po příčině
Co je pro vás špatné vysvědčení? Pár dvojek mezi samými jedničkami, nebo většina trojek a čtyřek? Nejprve se zkuste zamyslet, jaké máte měřítko vy sami coby rodiče. A pak popřemýšlejte, jaké důvody stojí za nepříliš povedeným vysvědčením vašeho dítěte. Může mít např. dosud nediagnostikované poruchy učení, nebo se může ve škole cítit špatně kvůli vztahům ve třídě. Možná by ale potřebovalo více podpory, protože učivu nerozumí, příp. prozatím nemá rozvinuté dovednosti, aby dokázalo svou přípravu do školy zvládat samo.
Existují však i děti, které „nezaberou, dokud jim neteče do bot“. O nich často rodiče slyší „Má navíc, jen kdyby se trochu snažil.“ Tento přístup může souviset s typem osobnosti, který neustále optimalizuje, kolik úsilí vydá, aby mu to stálo za to. Takové děti se začnou více učit třeba až před přijímacími zkouškami na střední školu. Každopádně tresty v žádném případě nic nevyřeší.
Jak reagovat na hezké vysvědčení? Odměny se nedoporučují
Jinou otázkou je, zda a jak odměňovat za „dobré“ vysvědčení. Pokud je dítě nadané a učení mu jde tzv. samo, je vůbec za co ho chválit? Já bych vysvědčení nespojovala s odměnami ve stylu – když budeš mít dobré známky, koupím ti nový telefon nebo to lego, co si přeješ. Odměny totiž nemají pozitivní dopad na učení. Pokud je to v silách dítěte, možná si kvůli odměně zlepší nějakou známku, ale nezvýší to dlouhodobě jeho motivaci k učení. Ta se naopak odměnami ztrácí. Přirozená zvídavost, která je typická pro děti, než nastoupí do školy, se mění na učení se kvůli lepším známkám, potažmo odměnám za ně. Je prokázáno, že děti, kterým jde o dobré známky, mají tendenci se vyhýbat náročnějším úkolům a minimalizují své úsilí – věnují se jen tomu, co jim přinese úspěch a dobrou známku.
Svým třem dětem jsem vždycky říkala, že nejde o známky, ale o to, co se ve škole učí. A při příležitosti vysvědčení bychom si s dětmi mohli udělat takové ohlédnutí za uplynulými pěti měsíci – co ho bavilo, co méně a proč, co se mu dařilo, v čem si dítě myslí, že se ve škole zlepšilo, co mu při tom pomáhalo, jaké cíle si dává pro další pololetí či školní rok apod.
Poznámka: Problematice zdravého sebehodnocení se věnuji ve své nejnovější knize Milovat nestačí. Ta přináší řadu příběhů ze života, které ukazují, že všechny děti nejsou stejné. Díky Teorii typů, vám také pomůže pochopit vaše potomky a zlepšit vzájemnou komunikaci.
Miriam
Ako pracovať s rodičmi z pozície učiteľa, ak prikladajú rodičia vysvedčeniu obrovský význam a deptajú svoje deti za to, že nemajú samé jednotky?
Známkujem veľmi mierne, ale nedá sa každému dať jednotku, pokiaľ fungujeme v súčasnom šk. systéme, kde je známka z významnej časti odzrkadlením objektívneho výkonu. Nemôžem dať jednotku niekomu, kto sa z nátlaku rodičov výnimočne snaží, ale výkon je niekde medzi 2,3… Je to samozrejme aj chyba systému ako známkujeme, hodnotíme, mne samej to vôbec nevyhovuje…
Ide mi ale teraz o chorobnú snahu rodičov po dokonalosti svojich detí, kedy sa vyhrážajú dieťaťu, že mu zakážu krúžky, ktoré má rado, ak nebude mať výnimočný prospech v škole… Má význam prevychovávať rodičov, ak sú na tom takto zle? Učiteľ má svoje limity, čo sa týka jeho času a energie venovanej deťom (máme nadúväzky, vedieme krúžky vo voľnom čase skoro zadarmo, atď…) – má význam sa do tohoto púšťať napr. pravidelnými konzultáciami s takýmto rodičom?
Kultúra školy, kde sa riaditeľská pochvala udeľuje iba samým jednotkárom tomu tiež nepomáha…
Ďakujem za názor
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, Miriam, souhlasím s vámi, že učitelé to nemají vůbec jednoduché. Snaží se o to, aby se děti co nejvíc naučily, ale zároveň musí jednat s různými rodiči a na nemohou je změnit, když jim připadá jejich přístup k dítěti nevhodný. Nicméně nesouhlasím s tím, že známka je objektivní hodnocení a bohužel často právě známkování rodiče podporuje v tlaku na výkon. A pokud to navíc podporuje kultura školy ve formě pochval za samé jedničky – to jsem si myslela, že už snad dneska ani není možné, ale jak vidím, tak je. Pokud s tím nesouhlasíte, máte možnost školu změnit a učit někde, kde budete s vizí školy a její kulturou více souznít. A třeba tam bude i možnost hodnotit jiným způsobem. Držím vám palce, Šárka
Lucie
Měla byste nějaké tipy pro domácí přípravu prvňáčků? Přijde mi to specifické – kdyby to bylo na nich úkoly dělat nebudou, rodina by se u učitele zapsala asi jako zanedbávající… Nedovedu si představit, že bych to nechala na synovi a nabídla mu pomoc, kdyby chtěl.
Šárka z Teorie Typu
Dobrý den, článek celé téma „vnitřního místa kontroly“ zjednodušuje. Samozřejmě jde hodně o věk dítěte – rodič musí potřebnou podporu přizpůsobit tomu, čeho je dítě schopno v daném věku, ale také ve vztahu k typu osobnosti. Dělala jsem na tohle téma webinář – jeho záznam najdete v Klubu Teorie typů – https://www.teorietypu.cz/klub/. Šárka Miková